Well maybe this is all I need for now


Jag erkänner. Jag är en plugghäst in i märgen. Nörd. Faktatörstande och nyfiken. Ett faktum som trots flera försök att ignorera nog alltid kommer att kvarstå. Jag vill veta allt och helst vill jag veta allt perfekt. Utan tvekan eller tvivel vill jag kunna svara på frågor om det mesta.
Detta faktum har gjort att Bibliotek alltid har fascinerat mig. En plats där tystnad aldrig kan bli obekväm och där så mycket kunskap finns samlat på en plats. När jag var yngre vallfärdade jag till böckernas paradis inför varje lov. Lånade väskan full med ny kunskap och sträckläste roman efter roman. Böckerna har jag mycket att tacka för och är nyckeln till det mesta jag vet idag.
Idag spenderade jag hela dagen på ett bibliotek vid Pantheon. Gammalt och vackert. Trots lördag var det i princip fullt på alla platser och ju mer klockan blev började även en kö så småningom bildas vid ingången för de som inte riktigt hade ork att stiga upp tidigare på sin lediga dag och de fick därför snällt vänta utanför på att bli insläppt.
Kanske är det tystnaden som fascinerar mig mest. Hur ett rum med näst intill tresiffrigt antal människor kan förbli just tyst. Ibland kan jag inte låta bli att titta upp från mina böcker och snegla runt. Med nyfikna ögon iakta alla studenter fullt fokuserade på just sina studier. Kanske är de blivande läkare, ingenjörer eller journalister. Ovetskapen är även den kittlande.
Jag kan inte hjälpa att jag mer än gärna spenderar en hel dag på ett bibliotek utan att tycka att jag slösat bort en ledig dag. Pluggar. Studerar. Iaktar. Dricker billigt kaffe i automaten och sneglar på bordsgrannen. Nej faktumet kan inte ignoreras och kanske har jag istället för att ignorera insett att det är okej att tycka att kunskap är något av det finaste vi har.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0